Poduszkowiec Griffon

Relacja z budowy poduszkowca Griffon.

N fotorelację zdecydowałem się zbyt późno, by pokazać wszystko od samego początku.

Model budowany jest z balsy 5mm. Na podstawie opisu modelu w skali 1:10, jednak ze względu na rozmiary dostępnych desek balsowych model jest  w odrobinę zmienionych proporcjach, dostosowanych do wymiarów balsy.  

Pierwsze jest dno. Na początku trzeba było skleić dwie deski, aby uzyskać odpowiednia szerokość. Następnie trzeba wyciąć otwór  nadmuchu powietrza pod spód poduszkowca, oraz wręgi kadłuba, i ściany boczne kadłuba. W bocznych ścianach kadłuba wycięte są prostokątne otwory do nadmuchiwania poduszki.
Wszystko zostało sklejone klejem do drewna Pattex. Na zdjęciu widoczne są szpilki, przytrzymujące elementy na czas klejenia 
Kolejny element to górny pokład, znów zrobiony ze sklejonych pasków balsy z wyciętym otworem na silnik ze śmigłem wytwarzającym poduszkę powietrzną. 
A to górny pokład w całości.
Widok od dołu, po sklejeniu kadłuba i pokładu. Dodatkowo z boków przyklejone są trójkątne wzmocnienia pokładu.
A to podstawa do obudowy turbiny napędowej
Mocowanie silnika napędowego
Zawiasy do steru kierunku, zrobione z kawałków sosnowej listwy, z wywierconym w środku otworem, wzmocnionym kropelką kleju CA i zaokrągloną jedną stroną   
Jeden z trzech sterów kierunku, z wklejonymi zawiasami
Turbina zespołu napędowego. Obudowa to dwie warstwy kartonu, z wypełnieniem w postaci rowkowanego depronu 3m. Krawędzie są wyrównane i zaszpachlowane. Widać również przyklejone zawiasy sterów kierunku 
Zespół napędowy w całej okazałości. Do napędu wykorzystałem silnik bezszczotkowy (przeróbka własna). 

Śmigło pierwotnie GWS 7x3 , potem skrzyżowane dwa takie śmigła. Pobór prądu 12A przy 12V zasilania

A to fartuch, z materiału podobnego do ortalionu. Jak to dobrze, że mamy Mamy, które potrafią szyć na maszynie!
Nadmuch poduszki zapewnia silnik SPEED 400 ze śmigłem czerwony Gunther, zasilany z  6V. Wystarcza to do zapewnienia udźwigu ponad 7 kilogramów, przy poborze prądu 9A

Jazdy próbne przeprowadziłem najpierw na asfalcie, a potem na wodzie. Na tym zdjęciu zasilanie z dwóch akumulatorów żelowych:
6V 4Ah do zasilania silnika nadmuchu poduszki
12V 4Ah do zasilania silnika napędowego.

Razem obciążenia akumulatorami prawie  3 kg

 

 

 

 Film z pływania  Filmik 3MB 23 sekundy